تعريف كامپيوتر و تاريخچه آن

مقالات جديد كامپيوتر

تعريف كامپيوتر و تاريخچه آن

 

كامپيوتر سيستمي است (ماشيني است) كه داراي سه بخش بوده و توسط برنامه كنترل مي شود، يعني برنامه اي كه در حافظه قرار داده مي شود؛ و به آن نرم افزار مي گوييم؛ در داخل پردازنده اجرا شده و نتيجه را در خروجي نمايش دهد.

بنابراين هر سيستمي را كه در اين تعريف بگنجد، كامپيوتر خواهيم دانست، هرچند مردم آن را كامپيوتر ندانند. با تعريف فوق ممكن است يك دستگاه صنعتي و يا حتي يك عروسك را كه در اين چهار چوب بگنجد، كامپيوتر بناميم و هر سيستمي كه با اين تعريف سازگار نباشد، آن را به عنوان كامپيوتر به رسميت نخواهيم شناخت، هرچند مردم آن را كامپيوتر بدانند!

مثلا خيلي از مردم در اصطلاحات روزمره خودشان ساعت هاي ديجيتال را ساعت هاي كامپيوتري مي نامند ولي ساعت هاي ديجيتالي كه در بازار موجود است، در اين تعريف كامپيوتر نمي گنجد، زيرا برنامه ايي در حافظه آن قرار داده نمي شود كه توسط پردازنده كنترل و اجرا شود.

 

تاريخچه استفاده از كامپيوتر

بشر از دير باز سرگرم اموري نظير شمارش، اندازه گيري و ضبط كردن اشياء و نيز گزارش دادن اطلاعات در مورد اشياء به همنوعان خود بوده است . واژه ( اشياء ) مي تواند دلالت بر تعداد گوسفندان يك گله، وزن يك كودك، ابعاد يك زمين، مدت زمان طي شده از آخرين خشكسالي يا شدت يك زمين لرزه را داشته باشد.

در مقابل كلمه ي Computer در دائره المعارفها نوشته شده است:

محاسبه كردن، تخمين زدن، حساب كردن و ما Computer را به نام ماشين محاسبه گر مي خوانيم.

كامپيوتر آخرين زنجير از حلقه ماشين هاي محاسبه گر و ذخيره كننده اطلاعات مي باشد. البته چيزي كه كامپيوتر را از ديگر ماشينهاي محاسبه گر جدا كرده است، در واقع سرعت، دقت و اطمينان بالا در انجام كارهاست.

كامپيوترهاي امروزي در مقياس ميليونها عمليات در ثانيه اندازه گيري مي شود. هر چند ممكن است اين عمليات ساده باشد، اما تركيب آنها به روشهاي مختلف ، منجر به ظهور آرايش عظيمي از عملكردهاي مفيد مي گردد. اين موضوع تقريبا تمام اتفاقي است كه طي سه چهار دهه اخير (كه معادل است با كل تاريخ كامپيوترهاي تجاري) به وقوع پيوسته است.

كامپيوترهاي امروزي بسيار كوچكتر طراحي شده اند. به طوري كه به راحتي بر روي يك ميز جا مي گيرند. چيزي كه قبلا يك اتاق بزرگ را به طور كامل اشغال مي كرد، امروزه در يك جعبه كوچك جا مي شود. در عين حال كه كامپيوترهاي امروزي توانايي ذخيره اطلاعات بيشتر و سرعت بيشتر در محاسبه را دارند.

 

منبع: تيم متفكران نوين مالي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.